onsdag 16. februar 2011

En natt med bavianer..

I natt sov meg og Rune(også en norsk frivillig) sammen med bavianene i deres innhengning. Etter litt slåsskamp med bavianene om madrassene og soveposene fikk vi lagt oss. Og det var helt utrolig herlig å ligge med en bavian klamrende fast til brystet under åpen himmel. Og her er himmelen ganske så utrolig. Det var forresten ikke bare en bavian, jeg hadde to til i soveposen.:P De presset seg nedi og kranglet om hvem som skulle få ligge inntil magen og hvem som skulle ha beinet mitt.

Etter litt søvn og noen timer senere var det ikke sånn veldig koselig lenger egentlig. Alle hundene bjeffet, hanene galte fra klokken 04 og jeg begynte å fryse. Den ene bavianen lå med den deilige rompa opp i ansiktet mitt og ikke nok med det.. det kom luft ut av den også. Og det luktet helt grusomt.

Når klokka var 05:30 hørte jeg Rune si: "Faen, den dreit meg i nakken!" Og så hoppet den inn i min sovepose, og ja.. det var ingen tvil om hva den hadde gjort så den kom og tørket seg på meg. Da fant vi ut at det var på tide å stå opp, og det var en god dusj denne morgenen.:)

Men det var veldig koselig og da..:) Jeg hadde den ene bavianen hengende på meg fra jeg gikk inn kl 21:00 til jeg dro 05:30. Da måtte jeg riste den av meg for den nekta å slippe taket.:)

Ellers i går var jeg på farmwork. Så jeg var langt ute i bushen og dro gamle trær og greiner i store hauger som vi brant ned, bushburning rett og slett. Hardt arbeid, men viktig arbeid. Vi lager på en måte savanne slik at det skal bli mer slag mark og mer gress slik at det blir mer dyr og mer mat.

I dag har jeg vært på foodprep igjen. Vi mater slangene på onsdager og jeg hadde tidlig sagt at jeg ville ha en onsdag for å mate slangene med levende mus/rotter. Jeg var litt for tøff i kjeften tror jeg.. eller dvs. jeg mente at jeg ville det, men det var helt grusomt å måtte gå inn til rottene og si at du, du, du, du og du skal dø i dag. Jeg skal holde dere i halen og dere skal bli kvalt og spist av en slange. Men jeg måtte. Og vi måtte klatre opp i treet for å hente ned slangene, blærk... og så kom det.. jeg måtte holde musene i halen over hodet til slangen. Og den ene slangen fikk aldri tak i den lille rotta som det faktisk var så den klarte stadig å rømme, men jeg måtte fange den igjen. Den brukte alle sine krefter for å slippe unna og det var helt grusomt. Jeg sitter her ganske trist og føler meg virkelig fæl... stakkars vesle små søtinger, for de var faktisk det.

Nå har alle gått for å skifte seg rene og pene til Lapanight. Vi skal ha god middag og avskjed for de som drar i morgen. Det har akkurat begynt å regne så jeg må vel bli sittende her en stund før jeg får beveget meg. Det er nå 1 uke til jeg skal delta på min siste Lapanight så ikke lenge til jeg drar igjen.. Tiden går fort..

Håper alt er fint og flott hjemme.:)

1 kommentar:

  1. Alt er fint hjemme bortsett fra at vi holder på å snø under. Det snør og føyker skikkelig. Når Milo går i snøen ser en bare en snøhaug som beveger seg fremover. Men han er jo god til å bykse fremover og. Han skulle visst at du har bavianer i soveposen, han som sitter ved senga mi om morgenen og piper for å få lov å komme opp, bare litt.... Vi gleder oss til du kommer hjem, det gjør nok Milo også, selv om Oslo ikke blir lett etter livet på landet;)

    SvarSlett