lørdag 29. august 2009

Bussjåfører i Oslo!

Jeg har tatt buss to ganger i dag. Den første gangen stod jeg og ventet på bussen da jeg så ei gammel dame prøve å komme seg fremover med krykker og handlepauser. Det gikk ikke akkurat fort så jeg spurte om jeg skulle hjelpe henne. Hun skulle selvfølgelig ikke ha hjelp, men takket pent og sa at om jeg skulle rekke bussen måtte jeg løpe. Siden jeg lå litt bak trykte jeg på åpne-døra knappen på bakerste døren, sånne knapper som Oslobussene har. Døra gikk ikke opp så jeg løp inn foran. Da stopper bussjåføren meg og sier: "Du, kan jeg spørre deg om noe?" Jeg svarer selvfølgelig ja, og da begynner det. "Hører du den lyden der?(En høy pipelyd) Det er din feil! Du trykket på nødåpningen på døra!" Jeg beklaget meg og sa at jeg visste ikke det, men han gav seg ikke! "Stod det noe sted at den knappen var en døråpner????!! Denne bussen har ikke døråpnere, og det er ikke lov å gå inn andre dører enn fremme!" Jeg ble livredd, og skikkelig flau! Jeg er jo egentlig bare snill... brukervennlighetsmenneske som jeg er måtte bare konstantere at det stod heller ikke at dette var en nødåpner knapp, men joda det mente han. Han skjelte meg rett og slett skikkelig ut! Jeg ble utrolig flau, og jeg hadde bare lyst å gå ut av bussen igjen.:( Men etter den seansen der tror jeg de fleste hadde sympati med meg..

Jeg mistet selvfølgelig lysten på å ta buss, men jeg prøvde ikke dømme alle under ett.. Så jeg satte meg på bussen. Denne sjåføren var heldigvis mye koseligere og sa bare hei når jeg gikk på. Dette var da bussen til Aker Brygge. Jeg skulle til Rådhusplassen og spurte sjåføren hvilket stopp som var nærmest Rådhusplassen av stoppene fordi jeg ikke visste hvor han skulle kjøre. Da sier han"Hæ? Rådusplass? Jag ikke vet om Rådhus? Hvor er Rådhus?" Oh my goooooooood!!!??? Du kjører bussen til Aker Brygge og vet ikke hvor Rådhusplassen er... Jeg sa selvfølgelig ikke det høyt, men han skjønte nok at jeg tenkte det for han gav meg ei kartbok!:P Jeg gav boka tilbake igjen og gikk av på Nationaltheatret.:)

2 kommentarer:

  1. Gud, jeg får vondt bare av å lese Marit. Hadde det vært meg hadde jeg sunket sammen på gulvet og inntatt fosterstilling :p
    Illsinte og psykisk ustabile bussjåfører i Oslo:

    Oslo - null
    KrSand - en

    Ser du, flytt fra hele den skumle byen ;)

    SvarSlett
  2. Takk Vero!! Det var temmelig pinlig ja.. jeg hadde litt lyst å si ting rett tilbak eitl han, men tror jeg var så pinlig berørt og satt ut at jeg ikke turte.. pluss at jeg var veldig gira på å komme meg hjem..

    Men.. det skal sies at jeg har blitt klemt fast i døra på bussen i Krsand da! Akkurat som jeg bare er luft eller noe..:(

    Huff, huff.. må bare slutte å ta buss tror jeg:(

    SvarSlett