fredag 7. mai 2010

Hvil i fred kjære fremmede

I dag så jeg at en av mine facebookvenner hadde skrevet "Hvil i fred X ". Jeg lurte på hvem dette var og jeg gikk inn på denne X-personen på facebook, og jeg ble så uendelig trist. Her var det tusen av innlegg fra venner, familie og bekjente som gikk på deres uendelige sorg og savn, og deres ønsker om en fin reise videre. Jeg kjente jeg ble helt dårlig og fikk en utrolig stor sorg gjennom hele meg.

Jeg så at innleggsstormen hadde startet for 3 timer siden, og at person X selv hadde skrevet noe senest kvelden før. Jeg fikk en helt utrolig rar og vond følelse i kroppen. Det var så fremmed, men likevel så nært. Denne personen levde i går, og jeg tenkte på hvilket spesielt døgn dette måtte ha vært. Og jeg kunne kjenne den uendelige sorgen til dem som hadde fått den vonde beskjeden for senest 3 timer siden, og for alle som ville få den vonde beskjeden i løpet av de kommende timene.

Jeg aner ikke hvem denne personen er, jeg har aldri sett eller snakket med mennesket, men jeg ble så uendelig trist. Jeg har selv mistet både venner og bekjente, og det er altfor tidlig. Det er altfor tidlig for dem å dra, og de har så uendelig mye de skulle opplevd. Og det er helt ubeskrivelig grusomt at de blir revet bort fra livet så altfor tidlig. Etter å ha sett litt på hva som ble skrevet skjønte jeg også at denne personen selv valgte å dra, at dette mennesket ikke ønsket å være en del av dette livet lenger. Det er vondt og det er ille.

Det er så mange som sliter i denne verden, og så mange som i vonde tider, og på vonde dager ønsker å avslutte seg selv og situasjonen de er i. Som regel er man så fokusert på seg selv og alt det vonde at man ikke klarer å se dem rundt seg, at man ikke klarer å se at fremtiden kan by på noe bedre. Man klarer heller ikke se hvor mye man faktisk betyr for livet rundt deg, for menneskene rundt deg, og for en hel verden.

Jeg kjenner flere som har ønsket å ta sitt eget liv, og noen som også har gjort det. Jeg kjenner også dem som så gjerne skulle levd hele sitt lange liv, men som fikk det revet bort. De skulle bare visst hvor mye de faktisk betydde for dem rundt seg, og for menneskeheten. Denne personen på facebook kunne nok aldri trodd at jeg, en ukjent person skulle sitte her og felle tårer for hans bortgang.

Hvil i fred person X.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar