lørdag 15. mai 2010

Bjørn!

I dag har jeg endelig, for første gang i mitt liv sett bjørn! Det er faktisk ingenting som gjør meg mer glad enn å se og studere dyr. Og enda gøyere er det når det er dyr jeg ikke har sett før.:)

I løpet av årene på NITH kjørte vi forbi Bjørneparken hver gang vi skulle på landsstyremøte på Ål og fikk aldri tid til å gå innom, men nå var det på tide. Meg, Nansy og Steffi tok bilen fatt og kjørte opp (den litt lengre enn forventet) kjøreturen til Flå for å endelig få se bjørn.

Vi ble alle tre veldig entusiastiske når vi oppdaget bjørnen og ikke minst de små femlingene som bare var verdens vakreste vesner!! Gud for noen herlige nurk! Dessverre var alle bjørnene litt late så det var ikke så mye bevegelse. Foruten om han ene som var veldig herlig og som satt og kikket på oss hele tiden. I tillegg til bjørn fikk vi sett på elg, rådyr, pinnsvin, sauer, høner og kaniner.:)

Det var veldig koselig, men var ikke store parken.:) Så kjøreturen tok litt lenge tid enn selve opplevelsen kan man si. Men det var en veldig koselig og gøy utflukt på en helt vanlig lørdag.:)

Dyrene har det nok veldig bra her. Men som alle dyr i fangeskap mister de liksom en stor del av hva og hvem de er, og det vises jo.. både i væremåte, kroppsbygning og i blikket. Jeg har f.eks sett mye elg i løpet av min oppvekst, og elgen er et stort og majestetisk vesen og det er ikke uten grunn at den går under skogens konge. Men elgene manglet liksom litt av det.
Jeg bør kanskje studere bjørnens levemåte før jeg uttaler meg om den, men det var bare noe i blikket til den herlige bjørnen som satt og kikket opp på oss. Han så liksom litt trist ut der han satt og så opp på oss og småblunket ettersom det smådusket i lufta.:) Søten..

Men ikke misforstå, dette er ikke noe som helst kritikk til bjørneparken, men dette er en fellesnevner for alle dyreparker og steder med dyr i fangeskap, også for oss som har burdyr hjemme. Så for all del, jeg tror dyrene her har det veldig, veldig bra til i fangenskap å være.:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar