lørdag 12. mars 2011

hva hadde jeg gjort..?

Siden jeg sitter på nett på jobb får jeg fulgt nyhetene, og dagen i dag har vært kraftig dempet.. for en tragedie.. Så utrolig trist og skremmende jordskjelvet og tsunamien i Japan er og har vært.

Det er mye man kan si om det, og bilder og video av naturkatastrofen forteller alt. Eksperter prøver å gi oss en forklaring på hvorfor det skjer, og reportere snakker om hva som skjer fremover, vi får tall på skalaer, på ødeleggelser og omkomne. Og mens jeg ser og leser alt dette er det eneste jeg tenker: Hva skulle jeg gjort??

I den første videoen jeg så la jeg merke til bilene som kjørte på veien. De stoppet opp, de snudde og de prøvde å kjøre bort fra tsunamien. Hva tenker man i en slik situasjon? Det er helt grusomt å tenke på hva som går gjennom hodene på de menneskene som sitter i bilene. De ser tsunamien komme og de snur bilen og kjører bort fra den i et forsøk på å redde seg selv. Men mens de kjører så vet de jo at de vil aldri klare det... de vil bli tatt av vannet, og de vil mest sannsynlig bli drept. Og med denne vissheten gjør de det de kan for å prøve.. de bruker sine siste sekund på å kjempe, og på å utsette resultatet av frykten og redselen for det de vet vil skje.

Hva hadde jeg fortalt mine barn? Mine barn som sikkert hadde vært så livredde at de hadde grått og skreket for det skumle og store som kom mot dem. Hva skulle jeg ha sagt, og hva skulle jeg ha gjort for å prøve å trøste mine barn. Jeg kunne ikke sagt at dette vil gå bra, for det vil det ikke. Og ville jeg prøvd å trøste dem, ville jeg ha prøvd å redde dem, eller ville jeg bare sittet og holdt dem inntil meg med vissheten om at dette var våre siste sekund sammen.

Hva sier man til venner og familie, de du er glad i når man er i en sånn situasjon. Ser man hverandre i øynene og takker for alt man har hatt og ber om at det finnes et bedre sted? Og hva hadde jeg gjort om jeg var alene...? Nei, det er helt forferdelig.. Og jeg aner ikke hva jeg ville gjort, og ingen vet det. Ingen forbereder seg på en slik situasjon, og ingen bør trenge det. Jeg føler virkelig med Japan og alle menneskene som er påvirket av denne naturkatastrofen, både omkomne og pårørende.

http://live.vgtv.no/?eventId=38

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar