fredag 10. juni 2011

Besta's 80-årslag

Nå er det nesten en uke siden vi var hjemme og feiret at Besta har fylt 80 år. Tenk det... 80 år. Tenk å ha levd i 80 år. Tenk alle minnene, opplevelsene og kunnskapen som bor i en 80 åring. Det er jo helt enormt. Dessverre tror jeg ikke vi er flinke nok til å ta lærdom av dem og alt de sitter inne med.

Det er ikke bare kunnskap, men også opplevelser og minner. Tenk så mange mennesker man har truffet på sin vei, og på hvor mange mennesker som har satt sine spor hos deg og hvor mange du selv har påvirket.

Tenk så mange hemmeligheter man må bære på, for det må være en del. Det er jo gjerne slik at går man inn i et forhold f.eks så lukker man ganske mange dører til fortiden. Det er kun en selv som har nøkkelen, og når man er ene og alene kan man åpne opp og kose seg med alt som disse rommene rommer. Jeg har en del sånne selv som 25 åring så jeg regner med det er en del som 80 åring også. Det finnes mye i min fortid som nok aldri vil belyses hos verken en ektemann, mine barn eller barnebarn. Dette kan være både fordi det er noe man vil skjule av flauhet, hemmeligheter eller rett og slett for å beskytte dem rundt seg. Så det er nok mye vi ikke vet, men det er jo akkurat det som gjør mennesker så spennende.

Jeg er så utrolig stolt, glad og takknemlig for å ha ei bestemor som Besta. For ei fantastisk dame. For meg er hun verdens beste Besta.. jeg kunne aldri hatt ei bedre Besta og venninne som det Besta er. Så sterk, så ærlig, så jordnær og så trygg. Jeg har et utrolig godt forbilde som bestemor og skal være stolt klarer jeg å bli halvparten så god som henne.

Da vi feiret Besta sin 75 årsdag holdt jeg tale, og da jeg snakket om akkurat dette begynte jeg å gråte. Familien vår er ikke så god med sånt så i år valgte jeg å fremføre et dikt i stedet. Et eget amatørmessig dikt som skulle være amatøraktig med humor. Jeg skrev det i bilen på vei fra Oslo til Kristiansand så meg, Kristin og Sigurd hadde det veldig moro hver gang jeg kom med en ny dårlig strofe. Sanna og Milo skjønte ikke så mye så de lo ikke like mye.:)
Her er litt av det.:)

Til Besta på 80-årsdagen:

1.
I dag vil vi feire at du 80 har blitt,
og på disse årene er du nesten ikke slitt.
Etter alle disse år er det ikke rart at du har litt grått hår.

3.
Som bestemor for oss du alt har gitt,
det har gitt oss minner som aldri vil gi slipp.
Du har løpt, og du har krøpt.
Du har spilt spill, og har vært vill,
bidratt med lek og med fantestrek.

4.
I vinter gav du oss alle en støkk,
å ligge i snøen gav deg en trøkk.
Du pådro deg alt du kunne få,
og måtte denne jula varsomt trå.

6.
Takk for at du er du kjære Besta vår,
og gratulerer så mye med dine 80 år!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar