fredag 3. juli 2009

Dag 2

I gaar hadde vi en skikkelig innholdsrik dag. Denne beromte guiden vaar ville jo ta oss med ut paa guidet tur, men vi visste ikke noe mer. Plutselig stod han her og vi maatte bare hive oss med. Vi hadde en guidet tur gjennom byen, og opp paa fjellene for aa se utsikten over hovedstaden. Han her gav oss en helt annen versjon av tryggheten i byen, og dette kan jeg si naa siden vi reiser herfra i lopet av et par timer. :) Det forste han gjorde var aa se at jeg hadde surra kameraet rundt meg slik at ingen kunne nappe det fra meg. Naar vi kjorte oppover fjellene fortalte han hvor mange som ble robbet her oppe! At de satt i buskene og kastet seg over deg. Vi provde aa faa han til aa bekrefte at vi var trygge sammen med han, men den bekreftelsen fikk vi ikke.:P Vi stoppet paa toppen av fjellet hvor han hele tiden sa: Take picture, take picture!! Jeg vil helst velge hva jeg skal ta bilde av.:P Her oppe var det forresten stoooooore aloevera planter, men de var litt for store til aa smugle med seg.

Etter turen i byen kjorte vi inn til the township som tidligere var den delen de "svarte" bodde i under apartheid. Det var her delt opp i forskjellige afrikanske stammer. Men naar jeg skriver stammer var det ikke saanne bushmen som vi tenker. Dette var virkelig slummen! Han tok oss med til et marked hvor de solgte allverdens og hvor de grillet Kudu og solgte i avispapir. Guiden vaar skulle selvfolgelig ha oss til aa kjope saa det gjorde vi. Dette var faktisk utrolig godt, og magene vaare har holdt seg bra. Men.. han skulle ha meg til aa spise grillet fett, og for dere som har sett meg kutte av det hvite fettet fra skinkepaalegg til skiva skjonner nok at dette ble ikke helt suksess. Jeg kunne jo ikke si nei for han guiden var saa gira, men det gikk virkelig ikke ned! Og naar ikke en fettklump kan skli ned i halsen da er det virkelig ille! Jeg holdt paa aa brekke meg flere ganger saa naar baade Ronnie og Guiden snudde meg kastet jeg det ut paa resten av Kudu kroppen som laa der i en tjafs. Mens vi kjorte rundt inni dette omraadet kunne vi ikke gaa ut av bilen saa jeg tok bilder fra vinduet. Det var helt sykt hvordan det var der og jeg kommer nok ikke helt til aa skjonne det for jeg er hjemme igjen. Jeg ble helt skjelven og ja.. livet er hardt. :( Utrolig at det kan vare saanne forskjeller..:( Men de vanvittig nydelige ungene spaserte rundt i sine smaa skoleuniformer og vinket og smilte.
Han kjorte oss videre til Big Mama sitt kjokken hvor hun lagde afrikansk tradisjonell mat. Dette lignet rett og slett paa smalahove. Det kom lastebilder med sauehoder. De svidde de, og kokte de. Det laa store baljer med sauehoder, og pulsen min begynte virkelig aa slaa siden jeg var litt redd for hv aguiden her ville finne paa. Men vi skulle heldigvis ikke spise her!

Da vi kom tilbake var vi ganske slitne etter mye inntrykk saa vi slappet godt av i sola med nok en Windhoek ol. Etterhvert tok vi en tur ned til butikken, og vi var livredd. Vi skjonte ikke trafiklyset og holdt paa aa bli paakjort flere ganger, og jeg var redd for aa gaa to meter vekke fra Ronnie. Men vi kom oss trygt ned og gledet oss til vi skulle bli trygge sammen med leoparder og lover ol. Ronnie skjonte at han hadde gjort en stor tabbe naar han tok med meg paa et shoppingsenter, men heldigvis for han var det ikke noen fine klar der saa det gikk fint. Vi dro hjem og laget oss middag paa backpacker kjokkenet, og har fremdeles ikke faat daarlig mage. Utover kveldenkom det flere som skulle til Harnas saa vi dro alle sammen til en resaurant for aa spise og drikk ol sammen. Vi har ei fra Bergen, to dansker, ei fra Canada, to-tre fra USA, en tysker, og to engelske. Som dere ser skrev jeg en bare en gang. Det er altsaa en skokk med jenter her og Ronnie storkoser seg! Saa mens han var og kjopte ol kunne jeg si at vi bare var venner slik at Ronnie kan oppleve chickfight i jungelen.:P Veldig koselige folk og veldig morsomme. Mens vi satt og spiste fikk vi besok i veggen ved ansiktshoyde av to helt utrolif nydelige mus!!! Tihi!!! De var kjempeskjonne og hun ene fra England: OOOh I want to hold them. To sekunder etterpaa kom de helt ut og hun satte i aa skrike.:P Ellers ble det stor diskusjon om all hesten vi skulle kutte i og hestejentene fikk helt noia, saa dette skal bli spennende.
Vi er utrolig forsiktige og Jen ble litt mor i gaar. Naar taxien kom tror jeg hun spurte sjaforen tre ganger om hvilket taxi selskap han egentlig kom fra. Han repeterte det igjen og sa: I'm not going to kill you! Vi fant ut at det var bare en psykisk maate aa lede bort det han egentlig skulle. Saa vi kjorte og sastte av de danske jentene der de skulle forst og saa at de var kommet seg inn for vi ogsaa kom oss hjem i god behold. Han var litt dyr og skylte paa at han hadde kone og barn hjemme. Og naar en afrikaner med saan ting paa hodet sier saan blir jeg litt svak. Han fikk det han ville.:P

Naa sitter vi og venter paa aa bli plukket opp av bussen som skal ta oss til Harnas. Bussen tar 3-4 timer og jeg gleder meg. Til naa har jeg sett gatehunde ri slummen, ekorn, bavianer, dod Kudu, vanlig hund og mus, og jeg er allerede i ekstase saa dette kan bare gaa en vei.

Og til slutt, hvorfor i all verden la jeg fra meg ullundertoyet paa bordet i stua!! Jeg hadde jo pakket det ned,men tok det opp igjen. Det er kanskje det dummeste jeg har gjort noen gang! Det er saa sinnsykt kaldt her naar sola gaar ned at det er helt utrolig. Jeg fryser noe sykt. Naar sola er oppe er det fantastisk, men etterpaa helt forferdelig. Og jeg er jo den frysepinnen! Men, jeg holder vel ut det ogsaa. Naa gleder jeg meg til aa vaakne opp etter en kald natt full av leopard tiss og ta en iskald dusj ute i vinterbushen! :D Fantastisk! Jeg er litt smaaforkjola men magen er i god stand saa det er kjempebra.

Da avslutter jeg her.. Gleder meg skikkelig til a komme i gang med det vi er her for aa gjore.:) Vet ikke hvor mye nett jeg faar der, men dere horer nok fra meg.:) Haaper alt er bra hjemme.