fredag 23. desember 2011

Det er jul....

I morgen er det julaften. Tenk julaften...
Kan du kjenne det?

Vi leter alle etter den store julestemningen. For noen begynner letingen tidlig, for andre betyr det ingenting.

Jeg har alltid vært gal etter jula. Jeg har bare gode minner og følelser assosiert til jula, noe jeg har tatt med meg videre.

Jeg startet i år min juleforberedelse og kos allerede 20. november da meg og Marlin var på julemarked i Stockholm. Siden da har jeg pynta og baga, jeg har hatt juleverksted og vært på julekonserter. Alt for å kjenne på denne følelsen av jul og julestemning. I år begynte jeg nok en smule tidlig.

Vi leter med alt vi har etter denne følelsen... og av erfaring er det i grunn ikke før selve julaften er i gang at denne følelsen kommer. Den kommer når juleroen, julefreden kommer over oss. Når jula er her, maten er klar og vi klarer å finne roen.. da kommer julestemningen også og vi kan nyte den.

Men dessverre er det ikke alle som kan det. Det er ikke alle som har venner og familie, som har mat på bordet og varme i kropp og sjel.

Jula er ei tid for både ettertanke og omtanke. Selv blir jeg spesielt følsom i jula, og tenker mye. Jeg har utrolig mye å være takknemlig for, og det fyller meg med varme på julaften. Denne energien kan vi også bruke på å tenke på de som ikke har det som oss, og til å hjelpe dem. Både dem som har det vondt, som sulter og lider nød.. og også dem rundt oss som lider av en enorm tomhet og ensomhet når jula er her..

God jul... alle sammen..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar