lørdag 30. april 2011

rørende...

Vi har patrioter og vi har de dømmende... Det vil alltid være en patriotisme og nedrakking på andre byer, steder og det fremmede. Har virkelig et sted så mye å bety. Personlig mener jeg det.. et sted, en gate har en historie og en sjel, og vil kunne gi deg en følelse, kanskje er det en energi.

Tar man en tur i Posebyen i Kristiansand ser man tydelig sjel i hvert lille hvite trehus, på hvert eneste hjørne og gate, og i hver eneste krok.

For de som vokste opp i dette, som bor et sted de selv mener har sjel så er det ingenting som kan sammenliknes. Veldig mange av de som ikke bor i Oslo, kanskje alle som ikke har kjennskap til Oslo vil si at Oslo by er kaldt, stort, ufølsomt og uten sjel. Det er voldelig, der er voldtekter og der er bare elendighet. Men her finnes også mennesker, og mennesker som har akkurat de samme følelsene om sitt strøk, sine hus og sine gater. Oslo by har også sjel.

Jeg bor i et nydelig strøk.. Majorstuen og området opp mot Marienlyst og Vestre-Aker kirke er stille med nydelige gamle murbygninger fra langt tilbake, med historie og med sjel. Og hva jeg la merke til i dag er et sant bevis på at også dette strøket og denne gata har stor betydning for noens liv og følelser. Jeg skulle ønske jeg hadde truffet Reidar. Da skulle vi sittet her og nippet til en kopp kaffe.:)

Er ikke dette bare nydelig...

3 kommentarer:

  1. Husker jeg gikk forbi denne benken hver dag jeg gikk til jobb da jeg bodde på frogner. Jeg har tenkt mye på Reidar! Og ja, akkurat der er det kjempefint!

    SvarSlett
  2. love it. ikke sett akkurat den benken, men har også vandra rundt i byen gang etter gang og elsker hjembyen:) følger bloggen din:)

    SvarSlett
  3. Kristin, kanskje vi skal sitte litt på Reidars benk en dag.:)

    Så koselig at du følger bloggen min Renate, det gjør meg veldig glad!:)

    SvarSlett