lørdag 2. mai 2009

Turistsesongen byr på stor mishandling av dyr.. Pass dere!

Det er turistsesong og det nærmer seg spennende eventyr for mange av oss! Vi har en tendens til å tiltrekkes av det som er annerledes, det som er eksotisk og veldig spennende.. og gjerne det vi kan avbilde og vise hjemme.. Også jeg blir utrolig fristet til å reise til land hvor jeg kommer innpå dyr jeg ellers ikke kunne kommet i kontakt med. Men.. det er akkurat her vi skal passe oss.

Det er utrolig mange land som klarer å trekke turisme og ikke minst store summer på underholdning med dyr. Et av eksemplene er f.eks å svømme med delfiner! Det har jeg utrolig lyst til selv, og tror det er mange som vil som meg. Men... jeg vil svømme med dem ute i sjøen hvor de hører hjemme.

Det har blitt utrolig populært og det har også blitt hevdet at det er omtrent en psykologisk effekt å svømme med delfiner. Men hvor psykologisk helende blir det når man vet at det i dag lever tusenvis av delfiner i fangenskap. Delfinene fan ges ved at de jaktes på med motorbåter helt til de er så utmattede at de ikke klarer å svømme mer. De blir brutalt atskilt fra flokken sin og fanget med nett. De får fullstendig panikk og får store skader. Og ikke minst.. veldig mange drukner.

Delfinene som overlever, men som blir fanget blir flydd og kjørt lang avgårde til parker hvor de skal tilbringe resten av sitt liv. Når de ankommer sitt nye "hjem" er de totalt utmattet og stresset.

De blir siden opplært til å opptre eller svømme med mennesker for mat. De blir holdt i bassenger hvor de ikke har mulighet til å bevege seg eller oppføre seg naturlig slik som en delfin skal. Og de er i stor fare for skader som mennesker kan påføre dem både når de svømmer med dem, og ved at folk kaster ting i bassenget.

Det er så utrolig skremmende. Dette betaler vi dyre dommer for, dette tar vi bilder av og skryter av når vi kommer hjem, dette støtter vi og disse menneskene som er ansvarlige gjør vi rike. Men det er sant at dette gir en psykologisk effekt.. iallefall på meg. Jeg blir redd og jeg blir skrem tover hva vi mennesker faktisk er i stand til å utføre. Dette er jo helt sykt. Vil det virkelig gi deg en bedre følelse av å svømme rundt med en livredd og ulykkelig delfin.. Vær så snill alle dere som reiser rundt i sommer.. ikke la dere friste av dette... jeg ber dere.. Om dere vil være med på store opplevelser, se noe nytt og se delfiner så velg å gjøre det i delfinens omgivelser. Det du ser i en sånn park er ikke en delfin, men en fange.

1 kommentar: